Preskoči na glavni sadržaj

U Rijeci i Zagrebu počinje 11. izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma

U fokusu jedanaestog izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, pod naslovom 'Refleksije za budućnost', dvosmjerna je refleksija autorskog filma Montea Hellmana i Víctora Ericea te u pohvalu Hellmanovim iznenadnim filmskim linijama bijega, neočekivano skretanje u nepoznati nam arhiv albanskog filma.

Naime, sam Monte Hellman nadahnuo je razmišljanje o povezivanju ovih triju mutacijskih linija svojim tekstom iz 1995. godine o misterijama Duha košnice (1973.) Víctora Ericea, jednom od slavnih filmova gotovo bez refleksije kojem se Hellman neprestano vraća, pa tako i u spiralnoj Cesti za nigdje (2010.), kako kaže, svojem prvom filmu. Također, kada se planirao njegov dolazak u Zagreb spomenuo je bliskost s filmom Svijet (2014.) i albanskim redateljima i povjesničarima Iris Elezi i Thomasom Logorecijem, suosnivačima Albanskog filmskog projekta. Iris Elezi je upravo imenovana ravnateljicom Albanskog državnog filmskog arhiva te će u kustoskom programu s Logorecijem 'Slike opsade: Albanski zaboravljeni film' s posjetiteljima podijeliti filmsko iskustvo koje tek treba otkriti s filmovima čije 35-mm kopije nikada nisu prikazivane izvan Albanije. Svoje filmove će predstaviti i ugledni redatelj Fatmir Koçi

Početna misao za dovođenje u odnos i povezivanje ideja ovogodišnjih Filmskih mutacija nastala je sa željom supostavljanja stalnih beketovskih refleksija u materijalističkoj estetici Montea Hellmana i komplementarog rastvorenog doživljaja fizičke zbiljskosti Víctora Ericea

Umjetnički iznimno vrijedan, cjeloviti filmski opus Víctora Ericea gledat će se uz razgovore s autorom i njegova predavanja, a prikazat će se šest njegovih filmova uz kustosku i filmološku podršku Brada Stevensa te filmskog estetičara i glazbenika Charlesa Bossona. Brad Stevens, autor briljantne knjige o radu Montea Hellmana, održat će predavanje 'Film marginalnosti' prije prikazivanja filma Dvostruki asfalt (1973.) u kinu Europa u Zagrebu. Stevensonovo predavanje govori o neodvojivosti Hellmanove radikalne suprotstavljenosti vrijednostima američke kulture zbog koje je morao prihvatiti rubnost (u svim oblicima) od rubne distribucije njegovih filmova. 

Zvučna selekcija Ericea i Hellmana počinje 18. siječnja 2018. u Art-kinu Croatia u Rijeci s filmovima koji uvijek iznova oduševljavaju Duh košnice (1973.) i Dvostruki asfalt (1971.), koji su nastali u istom razdoblju, ali su svoju suvremenost rascijepili u više vremena. 

Šestodnevni program u Zagrebu odvija se 19. i 20. siječnja u Muzeju suvremene umjetnosti, a od 21. do 24. siječnja u kinu Europa. Program počinje panel-razgovorom s Víctorom Ericeom 19. siječnja 2018. u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti te raritetnom projekcijom Korespondencije, razmjene video-pisama između Víctora Ericea i Abbasa Kiarostamija. Njihovih deset video-pisama nastalo je uz stvaranje izložbe o korespondencijama dvojice umjetnika, koji su znali da će pisma biti dijelom konačnog postava.

Vrijedi napomenuti kako će se masterclass Víctora Ericea na Akademiji dramske umjetnosti održati u srijedu 24. siječnja u 15 sati, uvodno predavanje Brada Stevensa 'Film marginalnosti' o filmovima Montea Hellmana u ponedjeljak 22. siječnja u 20 sati te program Iris Elezi i Thomasa Logorecija uz razgovor s Fatmirom Koçijem o albanskom filmskom iskustvu u srijedu 24. siječnja u 18 sati. Razgovore će moderirati Tanja Vrvilo

Konačno, 20. siječnja 2018. u Muzeju suvremene umjetnosti otvara se iscrpan filmski esej u formi video instalacije za šest ekrana iz sobe za montažu Haruna Farockija i Antje Ehmann Proždirati ili letjeti (2008.), dekonstrukciju tragičnih muških junaka u filmu. Ova zvučna atrakcija iz Farockijeva kabineta za ispitivanje odnosa među slikama gostovat će u stalnom postavu muzeja - Zbirke u pokretu do 28. veljače 2018. Program se odvija u sklopu Serija za invizibilno kino, a nastavlja se s Antje Ehmann i Institutom Harun Farocki tijekom veljače.

Ističe se i filmski projekt Naomi Kawase: '3.11 SENSE OF HOME FILMS' nastao nakon prirodne i nuklearne katastrofe 11. ožujka 2011. u japanskoj regiji Tohoku i Fukushimi, a koji čine filmovi u trajanju tri minute i jedanaest sekundi povezavši osjećajem doma furusato dvadeset i jednog autora i autoricu. Ovim radom filmske umjetničke zajednice zatvorit će se jedanaesto izdanje Filmskih mutacija ali i najaviti filmski i galerijski program Naomi Kawase i njezin dolazak na dvanaeste Filmske mutacije, u siječnju 2019. godine.

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma, filmološki projekt o politikama filmskog kustostva pokrenula je 2007. godine filmologinja i izvođačica Tanja Vrvilo s grupom utjecajnih filmologa i kustosa, autora epistolarnih eseja 'Filmske mutacije: Pisma neke djece (nekoj djeci) 1960-ih' (Alexander Horwath, Nicole Brenez, Raymond Bellour, Jonathan Rosenbaum, Adrian Martin, Kent Jones). Tijekom deset izdanja festivala predstavljeni su filmovi bez refleksije u našoj sredini kroz programe filmskih teoretičara, filmskih autora i umjetnika od stalnih programa o japanskom nezavisnom i underground filmu (nastojeći potaknuti osnivanje studija japanskog filma i u našoj sredini, koje je bilo presudno za razvoj akademskog proučavanja filma na Zapadu), preko brojnih retrospektiva do programa koji izazivaju granice između filma i suvremene umjetnosti, poput instalacija za kino i specifične lokacije te arhivskih prisvajanja i izmještanja živih slika prošlog stoljeća.

Program Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma i Serija za invizibilno kino organizira umjetnička organizacija Film-protufilm, a ovo izdanje odvija se u partnerskoj suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti i kinom Europa u Zagrebu, Art-kinom Croatia u Rijeci, Austrijskim filmskim muzejom u Beču, Institutom Harun Farocki u Berlinu, Language Barrier Productions, Inc i Albanskim državnim filmskim arhivom u Tirani.

Program su podržali Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba,  Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Veleposlanstvo Republike Albanije u Republici Hrvatskoj i Veleposlansvo Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj.

Cjelovit raspored projekcija 11. izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma dostupan je na poveznici s desne strane teksta, a sve ostale detalje potražite na službenoj Facebook stranici festivala

Naslovne fotografije: scene iz filmova Montea Hellmana i Naomi Kawase

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.