Preskoči na glavni sadržaj

Robert Nelson i umjetnost zabavne eksperimentale na Kratkom utorku

Prvi Kratki utorak nakon ljetne pauze, koji će se održati 22. rujna u 21 sat u kinu Tuškanac u Zagrebu, biti će posvećen jednom od ključnih likova američkog underground filma 60-ih i 70-ih – radikalnom eksperimentalnom filmašu Robertu Nelsonu. 

Na rasporedu je njegovih pet ključnih filmova, punih formalnih inovacija, ali i apsurdističkog humora, s kojim autor pokazuje da filmska avangarda može biti itekako zabavna. Svi filmovi prikazuju se s originalnih 16mm kopija, a organizator ističe Nelsonovo najpoznatije djelo, underground klasik Ah, te lubenice (Oh Dem Watermelons), u kojem se autor na humorni način obračunava s američkim rasnim stereotipima, a za koji je zvučnu podlogu radio slavni Steve Reich, Nelsonov suradnik na mnogim filmovima. Zbog dobro poznatih okolnosti, nažalost, ovog puta Kratki utorak proći će bez živih gostiju.

Robert Nelson (1930. – 2012.) rođen je u obitelji švedskih imigranata u San Franciscu, gdje je studirao slikarstvo. Nakon što se neko vrijeme družio s pripadnicima bitničke California Funk Art scene koja je harala područjem Bay Area, a posebno ljudima iz kazališnog kruga improvizatora i djevojkom koju je kasnije oženio, eksperimentalnom filmašicom Gunvor Grundel, počeo je sredinom 60-ih raditi filmove. Zapravo, točnije bi bilo reći da je zajedno s tim svim ljudima počeo raditi filmove, budući da su većina njegovih filmova kolaboracije, najčešće s prijateljem slikarom William T. Wileyem. Ono što je Nelsona odvajalo od njegovih kolega koji su u to vrijeme vladali američkim filmskim undergroundom (ili avangardom, kako želite) – Brakhagea, Mekasa, Angera, Connera – je spontanost, duhovitost i humorna ekscentričnost. Zbog toga su se njegovi filmovi u to hipijevsko doba prikazivali čak možda i više nego oni njegovih smrtno ozbiljnih i 'umjetničkije' nastrojenih kolega. 1966. Nelson je bio jedan od osnivača kultne nezavisne distributerske kuće Canyon Cinema, a u 70-ima budući da nije mogao živjeti od režiranja svojih neobičnih filmova, radio je razne poslove, od taksiranja, do podvodnog varenja. Kasnije se zaposlio kao profesor na San Francisco Art Instituteu i na University of Wisconsin, iako je nastavio snimati fimove do sredine 80-ih. U 90-ima je pokrenuo zanimljivi projekt re-evaluacije i premontiravanja dijela svog opusa, ali je na kraju uglavnom odustao od tog posla, shvativši da prošlost treba ostaviti kakva je.  

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, filmovi se puštaju s originalnih 16mm filmskih kopija, imaju hrvatske titlove, a ulaz je 20kn.

 Raspored filmova (75 min):  

Plastična frizura (Plastic Haircut), Robert Nelson, Ron Davis, Robert Hudson, William T. Wiley, Steve Reich, 1963., 16 min, 16mm
Nonšalantna šala (The Off-Handed Jape), Robert Nelson, William T. Wiley, 1967., 9 min, 16mm
Duboki westurn (Deep Westurn), Robert Nelson, William Geis, Mike Henderson, William T. Wiley, 1974., 6 min, 16mm
Ah, te lubenice (Oh Dem Watermelons), Robert Nelson, 1965., 11 min, 16mm
Bleu Shut, Robert Nelson, 1970., 33 min, 16mm

Sve ostale informacije i detalje o filmovima na programu potražite na ovoj poveznici

Naslovna fotografija: Robert Nelson

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.