Preskoči na glavni sadržaj

Kratki utorak: Umjetnička propaganda Heynowskog i Scheumanna 

Prvi Kratki utorak nakon koronične pauze, i posljednji prije ljetne, održat će se 9. lipnja u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, a bit će posvećen najpoznatijim i najkontroverznijim istočnonjemačkim dokumentaristima - dvojcu Heynowski i Scheumann. 

Heynowski i Scheumann su, kao šefovi potpuno autonomnog, ali državno financiranog produkcijskog 'H&S Studia' od 1969. do 1982. realizirali oko 70 filmova koji su većinom razotkrivali pogubnu politiku zapadnih zemalja u Vijetnamu, Čileu i postkolonijalnoj Africi. I dok su filmovi bili dobrim dijelom propagandnog karaktera, imali su zapanjujuću razinu umjetničke inventivnosti i jedinstvenosti. Tijekom 70-ih kružili su svjetskim festivalima, na kojima su dobivali brojne nagrade, da bi raspadom Njemačke Demokratske Republike pali u zaborav. 

Walter Heynowski (rođen 1927.), Gerhard Scheumann (1930. - 1998.) i njihov 'H&S Studio' bili su anomalija na filmskoj sceni Njemačke Demokratske Republike. Za razliku od većine svojih kolega bili su slobodni u izboru tema za svoje filmove, a mogli su i putovati svijetom. To je bilo ključno za njihov rad, budući da su im filmovi predstavljali svojevrsne izvještaje o vanjskoj politici pojedinih zemalja, u kojima su oštro kritizirali zapadni imperijalizam i kapitalizam, od svoje najčešće teme - SAD-a i njihovog angažmana u Vijetnamu, preko filmova o Čileu za vrijeme Pinochetove diktature, do onih o često ilegalnim vojnim intervencijama europskih zemalja u Afriku. Osim toga ponekad su se bavili i geografski im bližim temama, kao što je 'dekadencija života' u Zapadnoj Njemačkoj. Početkom 80-ih kamerama su zabilježili i genocid počinjen od strane Crvenih Kmera u Kambodži, što se u tom trenutku sasvim kosilo s politikom istočnonjemačke komunističke partije, koja je pozitivno gledala na Pola Pota. Zbog toga je 1982. studio prestao s produkcijom, a Heynowskom i Scheumannu je zabranjen daljnji rad.

Uz mnoge svoje filmove H&S objavljivali su i knjige, u kojima se raspravljalo o metodološkim i estetskim pristupima, kao i o važnosti dokumentarizma za javno školstvo. Iako ih je zapadna kritika donekle s pravom optuživala za propagandizam, čak i oni koji se nisu slagali s njihovim stavovima ili načinom na koji su ih izlagali, nisu im mogli poreći umjetničku virtuoznost, koja se može usporediti jedino s već spomenutom Vertovom ili kubanskim majstorom Santiagom Álvarezom. Zbog toga se nakon perioda zaborava u 90-ima i nultima, filmovi Heynowskog i Scheumanna posljednjih godina ponovo prikazuju na mnogim festivalima diljem svijeta, gdje nailaze na oduševljen prijem.             

 Raspored projekcija (98 min):  

  • Problemi s novcem (Problemas de dinero / Geldsorgen), 1975., 6 min, 35 mm
  • Remington Cal. 12, 1972., 14 min, 35mm
  • Na jarku (Am Wassergraben), 1978., 16 min, 35mm
  • Čovjek koji se smije - ispovijed jednog ubojice (Der lachende Mann - Bekenntnisse eines Mörders), 1966., 62 min, SD file

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmovi imaju hrvatske ili engleske titlove ili naraciju. Više detalja o programu i informacije o ulaznicama pronađite ovdje ili na ovoj poveznici

Naslovne fotografije: Scene iz filmova Na Jarku; Čovjek koji se smije - ispovijed jednog ubojice; Problemi s novcem; Walter Heynowski, Gerhard Scheumann

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.